Route
Post graduate admissions Guadalajara
Specialist in Didactic Competencies

Specialist in Didactic Competencies

This specialist course is a practical and complete option for those who want to improve their

teaching skills and strategies. The program offers added value to the teacher with professional training that gives an overview of the complete educational process. Flexible modular design.

Certificate issued by both Universidad Panamericana and the Secretariat of Public Education.

Bloque 1

  • Teoría de la Educación

    Valorar los fundamentos pedagógicos del saber educativo.
    Guía de observación del ambiente educativo (alumnos, institución, corrientes) que rigen su contexto de labor docente.

Bloque 2

  • Entornos Tecnológicos y Virtuales de la Educación

    Aplicar las herramientas tecnológicas y multimedia como apoyo para el ejercicio docente y la investigación académica.
    Generación de un curso virtual o de propuestas de aplicación de la tecnología a un curso regular.

Bloque 3

  • Fundamentos de la Didáctica

    Valorar la importancia de la didáctica y la planeación en su labor docente.
    Diseño o rediseño curricular de por lo menos uno de sus cursos.

Bloque 4

  • Modelos Didácticos

    Identificar y desarrollar ejemplos prácticos de los diferentes modelos didácticos.
    Análisis personal de su estilo didáctico y generación de por lo menos una propuesta de cambio al mismo.

Bloque 5

  • Estrategias de Aprendizaje

    Analizar las diferentes estrategias de aprendizaje para aplicarlas en su práctica docente.
    Descripción de los cambios que se generaron en un proceso de enseñanza centrada en el alumno (parcial, semestre, curso, etc.)

Bloque 6

  • Taller de Microenseñanza

    Perfeccionar las propias habilidades de la práctica docente en el aula.
    Descripción de resultados observados en sus habilidades de enseñanza aplicados a un proceso de enseñanza específico (parcial, semestre, curso).

Bloque 7

  • Tipología de la Evaluación

    Aplicar los diferentes tipos y momentos de evaluación en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
    Desarrollo de por lo menos una propuesta innovadora de evaluación aplicada a su curso.

Horarios

Fridays from 4:00 to 9:00 pm          

Saturdays from 8:00am to 2:00 pm

Becas

For information about financing, please contact the program coordinator.

Claustro de profesores

Nuestros profesores comparten la convicción de que la educación personalizada es la mejor manera de propiciar el auténtico desarrollo de la sociedad.

Perfil de ingreso

Professionals interested in the field of education and teaching. Professors of any grade or educational level.

 

Perfil de egreso

Graduates from the Specialist course in Didactic Competencies can expect to gain the knowledge, skills and attitudes to allow them to:

KNOWLEDGE:

Understand the dimensions of didactics and its contribution to the teaching-learning practice

Reflect on modern didactics and the influence on its practice of the sociocultural context

Appreciate the real meaning of learning assessment

Learn current perspectives on the use of educational technologies

Reflect on the ethical dimensions of didactics.

SKILLS:

Apply didactics in order to contribute the efficacy and efficiency of the teaching-learning process within the participant’s area of expertise.

Plan educational actions at different educational levels

Design learning strategies for different educational levels

Analyze different models of teaching-learning

Establish actions for the application of contemporary didactics

Create new learning assessment instruments

Incorporate technology into the participant’s teaching practice

ATTITUDES:

Apply ethical principles to concrete educational situations

Have a professional attitude oriented towards a person-centered pedagogy and within a realistic anthropology of the educational process

Develop a personal stance in the face of current theories and practices in the teaching field, in accordance to a pedagogical deontology.

Act according to a pedagogy of profound philosophical roots which avoids confusing means with ends.

Act in accordance with a view of learning which favors autonomy, creativity and holistic development of the human person.

Demonstrate an attitude of service in carrying out the professional practice.

Contact

MBA. Livier Carolina Beltrán Pérez

Subdirector Outreach UP

1368 2200 Ext. 3748

lbeltran@up.edu.mx